Psi nisu potrošači!

15. 10. 22
posted by: Super User
Hitova: 1606

U drugoj polovici ove godine u jednom trgovačkom lancu počela se prodavati po „povoljnoj“ cijeni hrana za pse u obliku salame od 800 grama.

U ponudi su dvije vrste pseće salame, bar tako piše na deklaraciji. Jedna je od puretine i piletine plus riža i druga je od janjetine plus riža, što je jasno napisano u nazivu proizvoda. Kada potrošač pročita uputu za hranjenje na obje vrste salame, ostaje u nedoumici jer uputa započinje: „Salama za pse s govedinom spremna je za upotrebu…….“ A u deklaraciji sastava stoji da je sastav „meso i prerađevine životinjskog porijekla 95%, a od toga je janjetina 10%, te riža 4,1%. Jasno je da je naziv „Salama za pse - janjetina + riža“ klasičan primjer nepoštene poslovne prakse, koja navodi potrošača da kupi proizvod koji inače ne bi kupio.

Ako se pak prouči analitički sastav, vidljivo je da salama ima 70% vlage, 13,59% bjelančevina, 10,16% sirove masti, 5% sirovog pepela i 0,5% sirovih vlakana. Razvidno je da ugljikohidrata, zbog čega se psu daje meso, uopće nema.

Na zahtjev potrošača, obratili smo se prvo dopisom Gospodarskoj inspekciji Ministarstva gospodarstva, pozivajući se na nepoštenu poslovnu praksu, ali psi nisu potrošači. Zatim smo se obratili Hrvatskoj agenciji za hranu, oni su nam pojasnili da nisu nadležni za kontrolu pseće hrane i preporučili neka se obratimo Ministarstvu poljoprivrede. Obratili smo se i Ministarstvu poljoprivrede i jučer dobili odgovor da je predmetni proizvod označen u skladu s zahtjevima Uredbe (EZ) br. 767/2009 od 13. srpnja 2009. Godine i izmjeni Uredbe (EZ) br. 1831/2003, te zahtjevima iz članka 2. Pravilnika o kategorijama krmiva koje se koriste za označavanje hrane za kućne ljubimce (NN 36/13).

Zaključak Ministarstva poljoprivrede je da navedenim propisima nije određen način imenovanja proizvoda s obzirom na udio pojedinog sastojka (krmiva) i da je deklaracija na spornom proizvodu u skladu s propisanim zahtjevima.

 Članak 2. navedenog Pravilnika kaže da su se subjekti u poslovanju s hranom za životinje koji označavaju hranu za kućne ljubimce primjenjujući naziv kategorije krmiva ovoga Pravilnika dužni pridržavati i obveza iz Uredbe (EZ) br. 767/2009. Navedena Uredba već u članku 1. navodi da stizanje visoke razine zaštite zdravlja ljudi i životinja je jedan od temeljnih ciljeva propisa o hrani utvrđivanje općih načela i uvjeta propisa o hrani, osnivanje Europske agencije za sigurnost hrane i utvrđivanje postupaka na području sigurnosti hrane. Uredbom je također uspostavljen pristup „od farme do stola” kojim je hrana za životinje određena kao osjetljiva faza na početku lanca prehrane. Osiguranje visoke razine zaštite javnog zdravlja jedan je od temeljnih ciljeva navedene Uredbe.

U konkretnom slučaju potpuno je zanemareno da je Komisija potiče izradu dvaju kodeksa Zajednice za dobru praksu označivanja (dalje u tekstu „kodeksi”), posebno za hranu za kućne ljubimce i za krmne smjese za životinje koje se koriste za proizvodnju hrane, koji može uključivati dio o krmnim smjesama za krznaše. Kodeksi imaju za cilj poboljšati primjerenost označivanja.

Članak 11. Uredbe jasno navodi da označivanje i prezentiranje hrane za životinje ne smije dovoditi korisnika u zabludu, posebno u odnosu na namjenu korištenja ili svojstava hrane za životinje, a posebno na prirodu, način obrade ili proizvodnje, svojstva, sastav, količinu, trajnost, vrstu ili kategoriju životinja kojima je namijenjena.

Naše reagiranje ustvari nije sastav hrane za pse, o tome više trebaju reći udruge koje brinu o životinjama, nego iako se radi o psećoj hrani, kupuje je čovjek, a Zakon o zaštiti potrošača izrijekom navodi da je nepoštena poslovna praksa zabranjena. Poslovna praksa je nepoštena ako je suprotna zahtjevima profesionalne pažnje i ako, u smislu određenog proizvoda, bitno utječe ili je vjerojatno da će bitno utjecati na ekonomsko ponašanje prosječnog potrošača kojemu je takva praksa namijenjena ili do kojega ona dopire, odnosno prosječnog člana određene skupine potrošača na koju je ta praksa usmjerena. Nepoštenom poslovnom praksom posebno se smatra zavaravajuća poslovna praksa.

Poslovna praksa smatra se zavaravajućom ako sadrži netočne informacije, zbog čega je neistinita ili ako na neki drugi način, uključujući njezino cjelokupno predstavljanje, pa čak ako je informacija činjenično točna, zavarava ili je vjerojatno da će zavarati prosječnog potrošača, čime ga navodi ili je vjerojatno da će ga navesti da donese odluku o kupnji koju inače ne bi donio.

Primijeniti pozitivne hrvatske i europske propise kod sporne pseće hrane je očigledno problem. Nas posebno zabrinjava indolentnost navedenih institucija i to što nijedna u našem reagiranju nije prepoznala nepoštenu poslovnu praksu, jer i pse varaju, zar ne?

Odgovor Ministarstva poljoprivrede (pdf)

Uredba (EZ) br. 767/2009 (pdf)

  • P9070002
  • P9070003
  • P9070004
  • P9070005

Simple Image Gallery Extended

Ž.T. 

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information