Potaknuta informacijom da se u Hrvatskoj godišnje u hrvatskim trgovinama otuđi robe u vrijednosti od 988 milijuna kuna, Organizacija „ROZP“ je u studenom 2014. godine provela anonimnu anketu sa prodavačicama/prodavačima u shoping centrima na temu: „Varaju li potrošači?“ . Rezultati su iznenađujuće nepovoljni za potrošače, a domišljatost onih „potrošača-varalica“ koji bacaju ljagu na poštenje potrošača je zapanjujuća.

 RAŠČLAMBA: Ponašanje potrošača - kupaca

Ispitanicima je bilo postavljeno pitanje o tome imaju li spoznaje o varanju od strane kupaca – potrošača.

Odgovori su iznenađujućih 97% pozitivnih, samo 1% nema spoznaja, a 2% se nije željelo izjasniti.

Na pitanje, jesu li osobno svjedočili varanju od strane potrošača 79% je potvrdilo, 21% nije osobno svjedočio varanju kupaca.

Iznenađuju i odgovori na pitanje, ima li trgovima propisane oblike zaštite, gdje 12% ispitanika kaže da nema, a 10% ne zna, no ipak 80% trgovina ima zaštitu.

Iako Zakon o zaštiti potrošača ne predviđa „crnu listu“ ni trgovaca ni potrošača, prodavači se ipak izjašnjavaju u 87% da njihova trgova posjeduju istu.

ISKUSTVA TRGOVACA

  • Varanje kod vaganja proizvoda: Najčešća je pojava kod kupovine voća, povrća i drugih proizvoda u rinfuzi.
    • Napunjenu vrećicu potrošač drži u ruci i spušta na vagu samo do njemu prihvatljive težine, te u tom trenutku uzme naljepnicu s težinom i cijenom.
    • Napunjenu vrećicu stavi na vagu, ali rukom podiže postolje vage dok ne dobije prihvatljivu težinu i tada uzme naljepnicu.
    • Vagne sadržaj u vrećici i uzme naljepnicu, pa potom dopuni sadržaj vrećice
    • Napuni vrećicu sa proizvodom, ali uzme naljepnicu za sličan proizvod niže cijene
  • Degustacija: Najčešća pojava kod sušenog i/ili kandiranog voća u rinfuzi, peciva i slatkiša
    • Po ulasku u trgovinu potrošač prvo navrati do sušenog i/ili kandiranog voća u rinfuzi, uzme šaku voća i jede uz razgledavanje ostalih proizvoda i tako čak nekoliko puta prilikom jedne posjete trgovini.
    • Potrošač uzme pecivo i pojede do kase i ne pokaže naljepnicu da je uzeo isto
    • Potrošač uzme čokoladu, manji slatkiš ili sladoled i pojede na putu do kase
  • Unošenje prazne ambalaže: Najčešće je pojava sa ambalažom brand-ne marke trgovine (npr. „Clever“, „K-plus“ i sl.)
    • Potrošač unese praznu ambalažu za jaja od brand-a druge trgovine, potajice prebaci jaja iz druge kutije u trgovini u svoju kutiju i na kasi tvrdi da je ta jaja donio sa sobom iz druge trgovine
    • Potrošač unese praznu kutiju proizvoda iz druge trgovine, na kojoj je naljepnica za cijenom iz te trgovine i zamijeni sadržaj, tvrdeći na kasi da je to kupio u drugoj trgovini
  • Otuđivanje proizvoda: Najčešća pojava je sa robom opće namjene, kao što su maramice, odjevni predmeti, proizvodi za osobnu uporabu
    • Potrošač isprobava nekoliko odjevnih proizvodna po nekoliko puta, posebno u vrijeme gužvi i sasvim slučajno jedan ili čak više odjevnih predmeta ostane ispod njegove stare robe, koju je obukao ne našavši ono što je tražio
    • Kod isprobavanja maskare i šminke, sasvim slučajno nekoliko komada odabranog proizvoda završi u torbici ili džepu, a jedan se kupi tj. plati na kasi.

SAVJET:

Molimo potrošače koji se koriste ovakvim i sličnima radnjama, da je traže pomoć udruga za zaštitu potrošača, kad su uhvaćeni, jer narečene radnje nemaju veze sa Zakonom o zaštiti potrošača.

Ž.T.

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information