Odlazak u trgovinu nekada je bio rutina, no svake godine za taj pothvat su prosječnom potrošaču potrebne iznimno velike pripreme. Koliko god se trudi kupiti samo ono nužno, iz trgovina potrošač-kupac izlazi bogatiji za nekoliko proizvoda i namirnica koje se nisu nalazile na njegovom popisu, a i nisu mu neophodne. O čemu se radi?

To je posljedica takozvanog „space menagementa“ koji iz dana u dan postaje sve važnije područje u trgovinskom poslovanju. Cilj „space menagementa“ je povećati prodaju kao i zadovoljiti potrebu kupaca, ali glavni rezultat je povećanje prodaje i profita.

Poznato je da upotreba određene boje, dizajna pločica, rasvjete, klimatizacije i glazbe uvelike utječe na kupnju, no ono o čemu se posebno vodi briga je razmještaj robe. „Space menagement“ je iznjedrio „pravila supermarketa“. Upravo zbog tih pravila potrošači se iz kupnje vraćaju sa nekoliko proizvoda više od planiranog.

ROZP vam predstavlja neka od tih pravila:

  1. Ljevaci su u blagoj prednosti

Ulaz u većinu trgovina, ili barem u onima koje se drže „space menagementa“, je postavljen s lijeve strane, a potom se trgovina razvija u smjeru suprotnom od smjera kazaljke na satu. Sve ima svoje objašnjenje. Oko 90 % ljudi na planeti su dešnjaci, stoga je politika postavljanja proizvoda usmjerena na dešnjake.

Police koje se nalaze s vaše lijeve strane postaju vam bliže, lakše ih uočavate od onih postavljenih na desnoj strani. Zbog toga je iznimno važno za svakog proizvođača poznavati ovo pravilo ne bi li upravo na te police postavio proizvode koje vam želi prodati.

Postalo je pravilo da se mliječni proizvodi nalaze u lijevom, gornjem kutu trgovine. Zašto je tome tako? Mliječni proizvodi bez sumnje se nalaze na vašem 'popisu za dućan', a da bi došli do njih trgovci vas tjeraju da prođete gotovo cijelu trgovinu. Na tom dalekom putu, tko ne bi pogledao i ostale proizvode koji se nude? Mnoštvo akcija i sniženih cijena, onoga što vam ne treba, natjeraju vas da povjerujete kako će vam možda, u nekom trenutku, ipak zatrebati. Da biste došli do kruha, mliječnih proizvoda, mesa i sl. potrebno je proći, i to dvaput, pokraj velikog broja drugih, manje nužnih proizvoda, koji će na kraju zasigurno završiti u vašoj košarici.

  1. Svaka stvar je na svojem mjestu

Trgovci točno znaju što nam treba. Ako ste mislili da su slasni keksići punjeni čokoladom i posipani pistacijom na onom 'otoku' usred trgovine postavljeni slučajno, prevarili ste se. Njihova pozicija pomno je isplanirana.

Skuplji proizvodi postavljaju se na police u razini očiju, zbog velike vjerojatnosti da ćemo ih prije zamijetiti. Oni jeftiniji nalaze se na donjim policama, na mjestima gdje nećemo previše gledati i neće biti atraktivno izloženi. Zbog toga ćemo se češće odlučiti za one skuplje. Kada se neki jeftiniji proizvod nađe pred našim očima, njegova ambalaža svojom jednostavnošću ne odskače od onog 'super pakiranja' skupljeg proizvoda koji se nalazi pokraj jeftinijeg ne bi li nas namamio da kupio upravo njega.

Proizvodi šarenih i veselih boja nalaze se na razini očiju djece kojima teško možemo odoljeti kada nas zamole da im kupimo čokoladne pahuljice. Još ako je u njima igračka koju svi imaju, moraju je imati i naša djeca. Znate o čemu pričamo.

  1. Ono što vidite, to i dobijete

Kada vam prodavačica kaže 'pogledat ću otraga', na vaš upit o nekom proizvodu, samo je iznimno ljubazna. Postalo je pravilo da trgovine naručuju količinu određene robe potrebnu za popunjavanje polica. Sve u cilju izbjegavanja skladištenja 'tamo otraga'. Zbog toga ono što vidite je i ono što dobijete, odnosno - nema drugog.

  1. Impulzivna kupovina najčešća je na blagajni

Kada ste konačno pronašli sve što se nalazilo na vašem popisu, plus 5-6 stvari koje nisu bile na njemu, ali dajemo ruku u vatru da se isplate kupiti te da će nam uskoro zatrebati, red dolazi na blagajnu. Najviše impulzivne kupovine događa kada ste već praktički gotovi s odabirom proizvoda koje želite kupiti. Upravo u trenucima kada ste najranjiviji, za oko vam zapne preskupa čokoladica, mnoštvo šarenila kojem teško odoljevate. Pa tko se ne bi, na kraju napornog shoppinga, počastio ukusnom čokoladicom iz ograničene serije? Tko zna hoće li se ikada više pojaviti u trgovinama.

  1. Vrijeme je stalo

Možete li se sjetiti trgovine u kojoj ste vidjeli zidni sat? Supermarketi ne koriste sat, nemaju čak ni prozore. Jeste li primjetili? Kako bi nas u potpunosti odvojili od vanjskog svijeta i realnosti, trgovci pribjegavaju ovom dobro poznatom triku. U trgovinama vrijeme kao da je stalo. Zbog toga često izgubite pojam o vremenu, zadržite se duže od planiranog, a onda i kupite nešto što nismo trebali.

  1. Malene pločice tjeraju nas na kupnju

Vjerovali ili ne, veličina pločica postavljenih u supermarketima utječe na naše raspoloženje, točnije, na vrijeme koje provedemo u trgovini. Što manje - to bolje. Zvuk kotačića shopping kolica koji odzvanja trgovinom uvjerava vas da se prebrzo krećete, da bespotrebno jurite, te vas navodi da zastanete i usporite. Kada usporite uočit ćete i snižene proizvode ili neke druge koji će završiti u vašim kolicima.

ROZP savjetuje potrošačima da se sjete nerečenih trikova kad idu u trgovinu. Iako ćete vjerojatno postupiti upravo na način kako to žele trgovci, za dizanje samopouzdanja ponekad je dovoljno da znate da ste ih prokužili. Nasmijte se i uzmite nešto što vam ne treba, nagradite se i uzmite skuplji proizvod. Samo jednom se živi, trgovci će već naći način da zarade, jer „space menagementa“ nije Biblija, svaki dan se pronalaze nove metode povećanja zarade i profita.

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information