Karlovac je bio je kolijevka zaštite potrošača u Hrvatskoj. Kritičari često ističu da nije tako, jer mediji stalno prenose vijesti iz Karlovca o problemima, pa i nezadovoljstvu potrošača. Često se ne zna da se u sredinama gdje se šuti prava potrošača najviše krše, da su potrošači obespravljeni, a u Karlovcu od sve te „galame“ ili bolje je nazvati demokratskom razmjenom mišljenja, stavova i interesa ipak se na kraju najčešće nađe zajednički interes.

Najnoviji slučaj je novost koju je u svom radu ponudila firma „PETRAČIĆ-projekt d.o.o.“ kao upravitelj zgrada. Dok ostali upravitelji uglavnom preko ugovornih dobavljača nude održavanje zgrade po zahtjevu ovlaštenog predstavnika stanara, ubirući svoj postotak iz zajedničke pričuve stanara-suvlasnika, a često i postotak od računa obrtnika koji obavljaju radove na održavanju zgrada, „PETRAČIĆ-projekt d.o.o.“ je krenuo u akciju provodeći državnu politiku podizanja energetske učinkovitosti zgrada, a slobodni smo iznijeti uvjerenja da će vrlo uskoro krenuti i sa korištenjem obnovljivih izvora energije u zgradama kojih je upravitelj.

Tvrtka „PETRAČIĆ-projekt d.o.o.“ se angažirala i osigurala 40% sredstava Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, te uz neophodan udio samih stanara zgradu u Smičiklasovoj 13 podigla za dva razreda (sa E na C) na ljestvici energetske učinkovitosti, a stanovi koji promjene stolariju imaju prilike ući i u B energetski razred koji je ujedno i najviši energetski razred za zgrade bez uvođenja klimatizacije.

Iz tvrke pojašnjavaju da su energetskom obnovom stanari smanjili potrošnju toplinske energije za 53 posto i time smanjili emisiju CO2 za 9,55 tona godišnje, pa će godišnje stanari uštedjeti cca 28.000 kn ili 3,8 kuna po m2 stanova mjesečno. Investicija je iznosila 404.086,33 kn i uključivala je energetsku obnovu krova, fasade, stropa podruma i zajedničke stolarije stubišta.

Iako su stanari-suvlasnici povećali pričuvu i pored otplate kredita odmah im se smanjuju ukupni troškovi stanovanja zbog izuzetno velike uštede na grijanju po stanu za cca 1.200 kn godišnje, a nakon otplate kredita imaju namjeru smanjiti pričuvu na staro i time štedjeti cca 2.800 kn godišnje na trošku stanovanja po svakom stanu koji se prvenstveno odnosi na grijanje. Vrijeme jednostavnog povrata investicije iznosi 14,48 godina, ali zahvaljujući subvenciji FZOEU od 40%, investicija će im se iz ušteda isplatiti za samo 8,7 godina.

Nedostaje još grijanje i topla voda korištenjem obnovljivih izvora energije, što bi u Hrvatskoj bio „energetski prvijenac“ i veliki izazov monopolističkoj Gradskoj toplani u Karlovcu i šire.

U birokratskim zavrzlamama nije bilo lako osigurati subvenciju i jasno da bez složnih stanara-suvlasnika i njihovih dogovora sve ne bi bilo moguće, ali to je za sada po hrvatskim zakonima jedino moguće rješenje za „izvlačenje“ novaca iz fondova i natječaja za podizanje energetske učinkovitosti, jer zgrade nemaju pravnu osobnost, a upravitelji imaju.

U „PETRAČIĆ-projekt d.o.o.“ su otišli korak dalje od onog što ih obavezuje zakon, shvativši da zakon ne može propisati sve slučajeve iz prakse, pa smatraju da je najprirodnije da upravitelj:

  • Predlaže energetsku obnovu
  • Izrađuje projekt energetske obnove
  • Kandidira projekt u FZOEU i drugim natječajima
  • Provodi natječaje za izvedbu
  • Sklapa ugovore sa izvođačima
  • Nadzire njihov rad
  • Vrši plaćanja
  • Obavlja završni obračun, skuplja dokumentaciju i izvješća u provedbi projekta i traži donaciju od FZOEU dokazujući da ispunjava uvijete natječaja.

Jasno je da su sve to dodatni troškovi i da se iz mjesečne naknade za upravljanje ne mogu pokriti troškovi provođenja takvih natječaja, ali zato se kod stručnih upravitelja koji raspolažu kadrovima koji su ovlašteni za projektiranje i nadzor pametnim planiranjem i kvalitetnim projektima otvara mogućnost dodatnih prihoda upravitelju jer FZOEU sufinancira projekte u 100% iznosu a nadzor u 40% iznosu pa upravitelji mogu naći interes, pri čemu je jedino problem što treba raditi, a ne samo slati račune s uplatnicama za obveznu pričuvu potrošačima.

Naravno, za provođenje energetske obnove potrebno je prethodno transparentno prikazati stanarima koji troškovi i uštede su pred njima, pa nakon toga provođenje energetske obnove ide točno utvrđenim koracima i na zajedničku korist stanara, FZOEU i upravitelja

Osim toga, poznato je da energetskom obnovom nekretnina dobiva na vrijednosti 10-15% i da se drastično smanjuju troškovi održavanja narednih 30-50 godina što je dodatni motiv za energetsku obnovu svake zgrade.

Ovaj slučaj pokazuje, da je vrijeme da se i na području upravljanja zgradama počinje vrednovati izvrsnost, da upravitelji koji „nasljedstvom“ dobivaju zgrade na upravljanje nemaju šanse opstati na tržištu kad profunkcioniraju zakoni tržišta.

Nama u udrugama za zaštitu potrošača, nema ljepšeg, nego čuti kad potrošači hvale trgovca! Zato trgovačkom društvu „PETRAČIĆ-projekt d.o.o.“ odajemo posebno priznanje.

Jedino moramo spomenuti da subjektima toplinarstava (HERA i toplane), kako smo već ranije tvrdili, nije nikako u interesu podizanje energetske učinkovitosti i svojim propisima ih destimuliraju, što je dokaz i u ovom slučaju. Naime sa energetskom obnovom raste jedinična cijena kWh potrošene toplinske energije, što je monopolistička kazna za one koji energetski obnavljaju, tj. koji su prihvatili da je podizanje energetske učinkovitosti u interesu Republike Hrvatske. Pa umjesto nagrađivanja (stimuliranja) kažnjavaju potrošači jer fiksni troškovi toplane se ne smanjuju linearno smanjenju potrošnje energije.

Željko Tomašić

Efekti energetske obnove Smičiklasova 13, Karlovac (pdf)

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information