Zaštita podataka na digitalnom tržištu
Upravljanje osobnim podacima i privatnošću – zaštita osobnih podataka i privatnosti na digitalnom tržištu; razumijevanje načina razmjene osobnih podataka na temelju kojih se može utvrditi identitet osobe, a da potrošač pritom sebe i druge štiti od rizika; digitalni servisi nude „Politiku privatnosti“ radi informiranja korisnika kako se upotrebljavaju podaci; postupanje korisnika u skladu s tim znanjem .
Primjeri znanja :
- svijest o tome da svaki put kad boravi na internetu, potrošač dijeli informacije i podatke o sebi, svojim kupovnim preferencijama i ponašanju u vezi s pretraživačima, društvenim medijima i/ili stranicama koje posjećuje
- svijest da nije lako obrisati osobne podatke ili informacije nakon što se podijele ili ih pak prebaciti drugom pružatelju usluga
- razumijevanje da odabir opcije „Prihvaćam“ u okviru „Politike privatnosti“ može značiti da potrošač pristaje da se njegovi osobni podaci prodaju trećoj strani
- poznavanje mjera koje treba poduzeti kako bi se zaštitilo osobne podatke i privatnost i upravljalo njima te izbjegle prevare
- razumijevanje da se o ponašanju i kupovnim preferencijama donose pretpostavke na temelju automatske obrade podataka (profiliranje)
- svijest o tome kome se obratiti i gdje ako postoji zabrinutost u pogledu upotrebe osobnih podataka – svijest o tome da se osobni podaci prikupljaju, obrađuju i pohranjuju i izvan EU-a te da se u nekim slučajevima primjenjuju pravila o zaštiti podataka
- sposobnost utvrđivanja kako treće strane upotrebljavaju osobne podatke
- svijest o tome da treće strane mogu prodati i upotrebljavati osobne podatke u svrhu ciljanog marketinga
- znanje da se na digitalnom tržištu neka roba i usluge mogu steći „besplatno“ u zamjenu za osobne podatke potrošača te svijest o posljedicama takvih razmjena .
Zaštita zdravlja i sigurnosti
- razumijevanje i izbjegavanje rizika za fizičko i psihološko zdravlje te sigurnost povezanih s informacijama, robom i uslugama na digitalnom tržištu.
- razumijevanje da aspekti ponašanja u vezi s kupnjom na internetu mogu uzrokovati ovisnost
- znanje da se pri kupnji proizvoda na internetu, posebno na stranicama ili aplikacijama e-trgovine koje se nalaze izvan EU/EEA, preporučuje dvostruka provjera zadovoljava li proizvod sigurnosne standarde EU-a te je li zabranjen u EU-u
- znanje da zdravstveni savjeti na internetu mogu biti nepouzdani ili ih mogu sponzorirati proizvođači/prodavači medicinskih i paramedicinskih proizvoda
- znanje da se pri kupnji medicinskih proizvoda na internetu logotipom EU-a za internetsku prodaju lijekova ukazuje na to da stranica ili aplikacija posluje zakonito i ne prodaje krivotvorene ili ilegalne proizvode – znanje da rabljeni proizvodi kupljeni, unajmljeni ili posuđeni od drugih potrošača na internetu ne podliježu pravilima o sigurnosti proizvoda .
Razmjena informacija s drugim potrošačima na digitalnom tržištu
- razmjena recenzija, znanja, savjeta i iskustava na digitalnom tržištu;
- poznavanje web-mjesta koja korisnicima pružaju savjete o proizvodima i uslugama i razumijevanje da ne moraju sva biti jednako pouzdana;
- razumijevanje da se informacije mogu podijeliti anonimno ili putem profila ;
- znanje pronalaska stranica, zajednica i skupina na društvenim mrežama gdje potrošači pomažu jedni drugima riješiti probleme s proizvodima i uslugama .
Izvor: The Digital Competence Framework for Consumers
Pripremila: Tanja Popović Filipović