Prava potrošača na digitalnom tržištu
- poznavanje vlastitih prava i odgovornosti kao digitalnog potrošača – ostvarivanje svojih prava nakon kupnje i znanje rješavanja problema i sporova
- mnoga temeljna pravila i prava u pogledu zaštite potrošača slična su u svim državama EU-a, ali se mogu (vrlo) razlikovati drugdje
- poznavanje posebnih prava potrošača koja se primjenjuju samo na kupnje na internetu – poznavanje načina pronalaska pomoći u rješavanju sporova i poteškoća nastalih nakon kupnje – svijest o pravu na zaborav
- svijest o pravu na odustajanje od kupnje na internetu za većinu proizvoda u roku od 14 dana od dostave i pravu na naknadu bez obrazloženja – poznavanje glavnih izuzetaka od prava na odustajanje od kupnje (hrana, proizvodi posebno dizajnirani za kupca, CD-i, DVD-i i softver nakon otvaranja pakiranja, higijenski i zdravstveni proizvodi nakon otvaranja pakiranja, proizvodi povezani s putovanjem kao što su hoteli i karte)
- prepoznavanje važnosti prihvaćanja standardnih uvjeta u vezi s digitalnim kupnjama i transakcijama na digitalnim tržištima i platformama i moguće posljedice toga
- svijest o dostupnim modalitetima izvansudske nagodbe (internetsko rješavanje sporova) u slučaju poteškoća s transakcijom na internetu;
- svijest o dostupnosti različitih oblika naknade :
- svijest o mogućnosti otkazivanja kupnje proizvoda na internetu ako se ti proizvodi ne dostave u roku od 30 dana od datuma kupnje ako je bila nužna pravodobna dostava proizvoda ili ako nije poštovan razuman dodatni rok za kašnjenje;
- svijest o primjeni određenih prava i odgovornosti pri kupnji na internetu koji nisu isti kao pri kupnji od privatnih osoba – razumijevanje da se može uložiti pritužba nadležnim tijelima radi rješavanja spora s trgovcem
- pronalaženje neovisnih savjeta o pravima digitalnih potrošača i mogućnostima naknade
- sposobnost slanja obrazaca za otkazivanje kupnje na internetu ili pisanja poruke e-pošte radi otkazivanja kupnje
- upotreba različitih sredstava za ostvarivanje prava nakon kupnje na internetu, uključujući i internetska i neinternetska sredstva
- ostvarivanje prava potrošača u praktičnim situacijama – pronalazak informacija i/ili digitalnih platformi za pravni lijek i prava potrošača – provjera isporučene robe kupljene na internetu prije potpisivanja računa
- motiviranost u ostvarivanju prava potrošača i, prema potrebi, podnošenju pritužbi
- odlučnost pri obraćanju službi za usluge nakon kupnje ako kupnja na internetu nije po želji potrošača
Izvor: The Digital Competence Framework for Consumers
Pripremila: Tanja Popović Filipović