Unatoč brojnim pokušajima za poboljšanje , energetsko tržište je još uvijek sektor od velike važnosti za europske, a posebice za hrvatske potrošače koji pokazuje mnoge propuste : postoji zabrinutost zbog složene tarifa , rasta cijena, loše usluge ili propustiti prilikom prodaje, poteškoće u izboru drugog dobavljača i zbunjenost zbog onoga što potrošači mogu učiniti kako bi smanjiti svoje račune , uključujući i energetsku učinkovitost .

U isto vrijeme , energija postaje sve više i više relevantna za potrošača svakodnevnom životu . Potrošači su sve više educirani  i potiču se na štednju energije i zaštitu okoliša . U tom cilju , oni pokušavaju smanjiti svoju potrošnju energije i pronaći najbolje dobavljače energije prilagođene njihovom proračunu i sklonostima . Nažalost , potrošačima još uvijek nisu dostupni pravi alati da to učinite .  U Hrvatskoj potrošači još uvijek stenju pod jarmom monopolističkih pritisaka i diktature kojima su prisiljeni koristiti stare energetske oblike, a štednja je samo farsa monopolista,  jer njima nije u interesu da potrošači štede.  Monopolisti pod štednjom smatranju manju potrošnju balkanskog tipa (stezanje remena, smrzavanje u stanu, iskapčanje električnih trošila i sl.). Potrošači žele smanjiti račune i poboljšati energetsku učinkovitost, ali ne na račun kvalitete, a na takve oblike štednje hrvatski energetski monopolistički dobavljači još uvijek nisu spremni.

Pristup prihvatljivoj energiji je stvarni interes potrošača , osobito za ugrožene skupine kao što su potrošači s niskim prihodima (umirovljenici i invalidi) . Unatoč otvaranju tržišta , konkurencija ostaje ograničena odlukama lokalne samouprave koje se još uvijek usredotočuju na izbor potrošača koji pod prisilom moraju prihvatiti cijene monopolističkih dobavljača energetskih usluga. Ide se toliko daleko u Hrvatskoj da su se potrošači (korisnici) energetskih usluga počeli razmjenjivati ili dodjeljivati koncesijama („trgovina ljudima“). Nelojalna komercijalna praksa kao što je agresivno prisiljavanje potrošača da bude korisnik energetskih usluga su još jedan izvor frustracija potrošača na tržištu energije . Karakteristično je za Hrvatsku da tijela koja odlučuju o pravima i obvezama potrošača, kada je energija u pitanju ne poštuju  „UN-ov vodič za zaštitu potrošača koji je usvojen u sklopu Rezolucije 39/248 Glave Skupštine Ujedinjenih naroda, kao temeljeno pravo svakog potrošača da ima pravo na izbor robe i usluga koje želi kupiti. Ne poštuju se ni Direktive Europske unije, a posebno:

  • Direktiva 2005/29/EZ o nepoštenim poslovnim praksama.
  • Direktiva 97/7/EZ o zaštiti potrošača u pogledu ugovora sklopljenih na daljinu
  • Direktiva 2011/83/EU o potrošačkim pravima
  • Direktiva 93/13/EEZ o nepoštenim odredbama u potrošačkim ugovorima

Takvo stanje se zamagljuje selektivnom primjenom „pozitivnog hrvatskog zakonodavstva“, pri čemu se provode isključivo samo obaveze potrošača, a i ne i njihova prava i obaveze dobavljača.

U konačnici , pametne tehnologije poput inteligentnih brojila se preporučuju kao budućnost i nude pogodnosti za potrošače , dok se u isto vrijeme zanemaruju (isključuju) pitanja o ​​pravom potencijalu i namjerama dobavljača za promjene u strukturi potrošnje , kao i obvezu poštivanja  zaštite osobnih podataka potrošača, privatnost i socijalnu osjetljivost cijena .

Što su naši ciljevi?

Cilj nam je ...
... Osigurati da energija bude pristupačna i dostupna svim potrošačima

... Omogućiti potrošačima da mogu bez ograničenja  birati između raznih energetskih dobavljača i prebaciti na najboljeg dobavljača


... Dati potrošačima mogućnost da dobiju istinite informacije i održiv izbor između različitih energetskih dobavljača

... Uvjeriti se da su „pametni“ energetski sustavi pristupačni i dizajnirani u korist potrošača

Što smatramo da je potrebno?

Potrošači će imati koristi od liberaliziranog energetskog  tržišta, ako:

  • se ojačaju ovlasti i neovisnost regulatornih tijela za energiju i osigura kvalitetna i široka univerzalna usluga  koje će se obvezno provoditi u cijeloj Europi
  • Ponude na tržištu budu lako usporedive i potrošači se mogu lako prebaciti najpovoljnijem dobavljaču po svom izboru
  • su potrošačima jasno, redovito i lako dostupne informacije o njihovoj potrošnji energije
  • Smart energetski sustavi olakšavaju dostavljanje njihovog potencijala potrošačima za podizanje energetske učinkovitosti
  • se potroši obraćaju našim stručnjacima u udrugama za zaštitu potrošača

 

Ž.T.

Što o zaštiti potrošača korisnika energije kažu kolege iz EU pogledajte ovdje.

{youtube}Qe_mbAvudXg{/youtube}

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information