New Deal za potrošače

Dana 09. studenog 2018. je organiziran event "CONSUMER DIALOGUE IN CROATIA", koji je održan predstavništvu Europske komisije u Hrvatskoj, Kuća Europe, u Zagrebu. Veliki broj zainteresirani je pozdravio voditelj Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj Branko Baričević.

Potom je kao uvodničarka Marie-Paule Benassi, Direktorica Glavne uprave za pravosuđe i zaštitu potrošača u Europskoj komisiji, predstavila Novi zakonodavni paket EU u području zaštite prava potrošača – Što EK poduzima za zaštitu potrošača?

Druga uvodničarka mr.sc. Ivana Soić, pomoćnica ministra, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta, upoznala je skup sa zaštitom potrošača u Hrvatskoj.

Zatim je organiziran panel na temu: "Novi potrošački paket iz hrvatske perspektive – budući izazovi zaštite prava potrošača u EU"

Moderatorica Anda Kostijal, je vodila vrlo zanimljivu raspravu sa panelistima: Grozdana Vuđan, načelnica Sektora, Uprava za trgovinu i unutarnje tržište, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta; Mirela Bulava Jajetić, voditeljica Službe, Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta; Danijela Marković Krstić, voditeljica Odjela, Europski potrošački centar, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta; Željko Tomašić,  „Vukanovčar“  - društvo za zaštitu potrošača Međimurja; Igor Vujović, „Potrošač“ – Društvo za zaštitu potrošača Hrvatske; Ivona Bačelić, voditeljica Odjela, Sektor za trgovinu, Hrvatska gospodarska komora; dr.sc. Jadranko Jug, sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske; doc.dr.sc. Paula Poretti, Pravni fakultet Osijek i Marie-Paule Benassi, Director Consumers, DG Justice and Consumers, Europska komisija

Nove pogodnosti za potrošače

Koje će pogodnosti imati potrošači?

Novim pogodnostima za potrošače dobiti ćete više prava kao potrošač i dodatna sredstva za dobivanje pravne zaštite, ako su vam povrijeđena vaša potrošačka prava. 

Jačanje prava potrošača

Zaštita od nepoštenih poslovnih praksi

Nepoštena poslovna praksa je nezakonita prema Zakonu o zaštiti potrošača. Međutim zakonodavstvo nije reguliralo kako potrošači mogu biti obeštećeni sa troškovima koje su nastali kao posljedica takve prakse.

Novim pogodnostima će se osigurati da potrošači u svim državama članicama imaju pravo na pojedinačnu pravnu zaštitu (kao što je novčana naknada) kada im nepoštena poslovna praksa nanese štetu, kao primjerice agresivni i/ili zavaravajući markening.

Transparentnost na internetskim tržištima

Potrošači će biti obaviješteni o tome tko im prodaje proizvode ili usluge na internetskom tržištu, te o tome je li prodavatelj profesionalni trgovac ili drugi potrošač. Tako će moći upoznati svoja prava i znati kome se obratiti u slučaju kada su im povrijeđena potrošačka prava.

Nove pogodnosti za potrošače na internetskom tržištu, će jasno naznačiti kupuje li potrošač od profesionalnog trgovca ili od potrošača, te je li potrošač zaštićen u skladu s Zakonom o zaštiti potrošača.

Zaštita od agresivnih praksi prodaje od vrata do vrata

Agresivne i zavaravajuće marketinške prakse nezakonite su prema pravnoj stečevini EU i u slučaju ne zatraženih trgovačkih posjeta domu (kuća, stan i sl.) potrošača i komercijalnih izleta koje organiziraju trgovci za potrošače kako bi promovirali ili prodavali svoju robu. Takve agresivne i zavaravajuće prakse i dalje su rijetke u sektoru izravne prodaje, ali u nekim državama članicama bilo je slučajeva kada su trgovci organizirali posjete koji su obuhvaćali promidžbu i prodaju proizvoda na agresivan način prema ranjivoj skupini potrošača. Potrošači mogu odustati od ugovora zaključenih u takvim slučajevima u roku od 14 dana.

Novim pogodnostima za potrošače u državama članicama pruža se mogućnost da riješe taj problem u svojim nacionalnim zakonodavstvima.

Ista prava potrošača za "besplatne" digitalne usluge

Kao što potrošači mogu raskinuti ugovor sklopljen na daljinu putem interneta za plaćenu digitalnu uslugu u roku od 14 dana, moći će raskinuti ugovore u skladu s kojim se ne plaća novcem, nego dopušta trgovcu da upotrebljava osobne podatke, npr. u svrhu marketinga. Osim toga potrošači će dobiti više inforamacija o glavnim značajkama tih usluga prije zaključenja ugovora.

Temeljem novih pogodnosti potrošači moraju dobiti jasne informacije kao što su primjerice, trajanje ugovora ili uvjeti raskida ugovora. Osim toga, potrošači će imati pravo da slobodno otkažu svoj ugovor u roku od 14 dana.

Novi alat za dobivanje kolektivne pravne zaštite

Ako isti trgovac nanese štetu velikom broju potrošača, potrošači će imati mogućnost da ih u zaštiti prava zastupaju udruge za zaštitu potrošača. Potrošači se često ne žale pojedinačno, ako smatraju da je postupak previše složen ili da je vrijednost oštećenja previše niska.

Nove pogodnosti za potrošače će omogućiti da nacionalne udruge za zaštitu potrošača mogu pokretati udruženu tužbu protiv trgovca. Treba samo dati podatke udrugama za zaštitu potrošača i one će voditi slučaj, ne samo za pojedinog potrošača, nego i za ostale potrošače koji su pretrpjeli štetu, te će se izboriti da za to potrošači dobiju novu robu ili financijsku nagodbu. 

Poticanje alternativnih rješenja i internetskog rješavanje sporova

Zahvaljujući EU-u već sada potrošači mogu upotrijebiti online platformu za rješavanje potrošačkih sporova (ORS) kako bi se dogovorili s trgovcem preko interneta da angažirate treću stranu radi rješavanja potrošačkog spora s tim trgovcem. To omogućuje potrošač da izbjegne sudski postupak, preko neovisnog izmiritelja.  Ta platforma funkcionira za poduzeća koja se nalaze bilo gdje u EU i uključuje besplatan prijevod na sve jezike EU. 

Novim pogodnostima za potrošače Europska komisija će ORS platformu još više prilagoditi korisnicima i zagovarati je među trgovcima.

Zaustavljanje zavaravajućeg marketinga proizvoda niže kvalitete

Poznata je sumnja da se u trgovinama država članica EU, bez obzira na jedinstveno EU tržište, nalazi roba različite kvalitete. Posebno su je to iskazano na Jugoistoku Europe. Poznato je da je stavljanje proizvoda na tržište s istim robnom markom i istom ambalažom, ali znatno različitim sastavom proizvoda bez obavješćivanja potrošača o tim razlikama, nepoštena poslovna praksa, jer time se navodi potrošača da vjeruje kako kupuje isti proizvod iako to nije slučaj i stvara se neopravdano velika razlika u kvaliteti proizvoda na jedinstvenom tržištu. 

Uvođenjem novih pogodnosti za potrošače Europska komisija osnovala je zajednički istraživački centar, uz potporu više od polovice država članica, koji koordinira kampanju za istraživanje te pojave do svibnja 2018. godine. Prvi rezultati se očekuju krajem godine. 

Željko Tomašić

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information