Je li vrijeme za izdvajanje iz sustava centralnog grijanja?

Kako je završila ogrjevna sezona, tako su malo splasnuli prosvjedi potrošača na skupo grijanje. Toplinari su napravili spin i za svo zlo skupog  grijanja okrivili razdjelnike. Formiraju se Povjerenstva koje će „naći rješenje“. Staro je pravilo kad institucije ne znaju što napraviti, onda se formira povjerenstvo.

No, vrijeme i da se javnost upozna da Povjerenstvo ministra za razdjelnike NE POSTOJI. Naime ne postoji Odluka, niti nikakav drugi dokument o osnivanju Povjerenstva, a niti se zna koji su ljudi u „Povjerenstvu“. DO sada su bila dva sastavna i na svakom drugi sastav Povjerenstva na koje se zovu ljudi elektoničkom poštom bez potpisa bilo koga na takvim pozivima. Svu tu lakrdiju vode ljudi koji su kreirali Zakon o tržištu toplinske energije, pa su čak angažirali Institut „Hrvoje Požar“ da napravi Studiju isplativosti ugradnje razdjelnika. Studiju kakvu je REGEA napravila prije 5 godina.

Kako Povjerenstvo za razdjelnike ministra gospodarstva formalno pravno ne postoji, ne može donijeti ni nikakve valjane savjete i preporuke.  U tom Povjerenstvu su svi trgovci razdjelnicima, ali nijedan gradonačelnik. Tako da priča o razdjelnicima tu i završava.  Oni koji još nisu ugradili razdjelnike roke je do kraja godine, jer Vlada i Sabor nisu prihvatili inicijativu ROZP, da se odgodi vrijeme ugradnje dok se ne riješe problemi s razdjelnicima, tj. nisu se opće očitovali o njoj, naravno jer nismo skupili 10% potpisa izbornog tijela.

Neke toplane su ljetnu stanku iskoristile za povećanje paušala, koji sada preko ljeta potrošači i ne osjete jako (iako plaćaju nešto čega nema, plaćaju porez na radijatore), ali kad započne ogrjevna sezona to povećanje će se osjetiti na skupljem grijanju oko 30%.

Sada je opravdanje „Vlada ima svojih problema“, ali potrošači nasjedaju pričama političara, ustvari Vlada sa skupim grijanjem nema savršeno ništa. Grijanje je obveza lokalne samouprave, gradonačelnici su jedini članovi Skupštine toplana (koji ne snose ni moralnu odgovornost za pljačku potrošača). 

Svi koji su se izdvojili iz sustava centralnog grijanja redom dobivaju pravosnažne odluke u svoju korist, a na štetu toplana (još nijedan potrošač nije izgubio spor, a naravno na to toplane debelo plaćaju i to novcem potrošača). Toplane su prve podizale tužbe za cijeli iznos potrošačima koji su odrezali radijatore, kao da se griju, pa kad su vidjeli da gibe sporove, preinačili su tužbe kao potraživanje samo za plaćanje paušala, sad kad gube i te sporove, preinačuju tužbe da su izdvojeni narušili sigurnost funkcioniranja sustava centralnog grijanja.  Bilo bi smiješno da nije žalosno i to sve uz potporu Gradskog vijeća i gradonačelnika.

I kad se sve to stavi na vagu, postavlja se pitanja: Nije li upravo sada preko ljeta vrijeme da oni koji nisu zadovoljni sa grijanjem promijene sustav grijanja, a svaki sustav je jeftiniji od sadašnjeg, što se i teoretski vidi iz ove tablice u prilogu, a praksa pokazuje da su rezultati zadnjih 4 – 5 toplih zima i duplo povoljniji u korist drugih izvora energije za grijanje, a i tablica je za lošu izolaciju, a za dobru izolaciju je i do 30% povoljnija.

Ne pozivamo potrošače da režu radijatore, ali pozivamo potrošače da se informiraju i da samo odluče kako će se grijati. NITKO nema pravo u ime potrošača odlučivati kako će se grijati i nametati im monopolistička rješenja, jer to ni Ustav RH ne dozvoljava.

Kada će grijanje u Hrvatskoj postati jeftinije?

  1. Kada se preko 30% potrošača izdvoji iz sustava centralnog grijanja sukladnu čl. 45. ZTTE, jer će toplane postati nerentabilne
  2. Kada lokalne samouprave izvrše svoje obveze iz ZTTE i organiziraju tržište toplinske energije, jer tada će se pojaviti ponuđači koji koriste alternativne izvore energije za grijanje sa daleko nižom cijenom od sadašnjih monopolista
  3. I možda je treba biti 1. kada se sadašnje toplane privatiziraju i tako prestanu biti uhljebilište političkih kadrova.

U Karlovcu se polako kreće, REGEA je u Pilot projektu napravila nekoliko minitoplana na biomasu koje se pokazalo daleko jeftinije od grijanja gradske toplane. Gradska tržnica je izgradila svoju toplanu, koja je smanjila cijenu grijanja skoro duplo.

Znači sve se može, ako se želi čuti glas potrošača, glas građana, glas birača. I naravno ako će to potrošači-birači adekvatno nagraditi na izborima, a do tada nam ostaje da podižemo plaće sudskoj birokraciji, bezbrojnim sporovima na istu temu s istim pozitivnim završetkom za potrošače.

Poruka potrošačima:

Informirajte se, educirajte se, zatražite savjet i informaciju od udruga za zaštitu potrošača čiji ste članovi, jer zato i postoje te udruge.

Samo informirani potrošač je zaštićen potrošač !

Karlovac, 04. lipnja 2016.

ROZP (Ž.T.)

We use cookies to improve our website and your experience when using it. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information